Zwift: Kalender, Routes & Tips

zwift kalender tips tricks

Inhoud van deze blog

Deze blog is je go-to pagina wanneer je vragen hebt over Zwift. Je bekijkt hier de actuele kalender, ontdekt Zwift routes en vind informatie over alle Zwift levels. Daarnaast geven we tips om een betere Zwifter te worden.

Je kunt in dit artikel eenvoudig springen naar de zaken waar je zelf naar op zoek bent. Dit doe je door het hoofdmenu te gebruiken hierboven: ‘Inhoud van deze blog’. 

We bouwen deze blog chronologisch op. We beginnen bij het begin voor beginners en gaan per hoofdstuk een beetje dieper in Zwift duiken.

#1 Waarom Zwiften?

In dit hoofdstuk kom je erachter waarom je wilt beginnen met Zwiften én waarom Zwiften je een betere wielrenner maakt.

Buiten fietsen is heerlijk. Maar wanneer je net zoals ik in Nederland woon is het niet altijd vanzelfsprekend dat je buiten kunt fietsen. Zeker in de wintermaanden kan het weer flink in de weg zitten. Daarnaast hebben we natuurlijk te maken met de donkere maanden. 

Er zijn 2 belangrijke factoren die ervoor zorgen dat jij je vrienden of fietsmaten erop legt op een beklimming of in de sprint:

 

#1 Consistentie 

Conditie komt te voet en gaat te paard. Ofwel: alles wat jij opbouwd in de zomermaanden, gooi jij als het ware overboord in de wintermaanden wanneer je niet doortraint.

# 2 Méér of efficiënter trainen: 

Om harder of sneller te fietsen en je FTP te verbeteren zal je consistent, efficiënt en meer moeten trainen dan je voorheen deed. Door in de wintermaanden je basis te leggen, pluk jij in de zomermaanden de vruchten. Je begint namelijk op een veel hoger niveau, waardoor jij écht kunt pieken. 

 

Door consistent Join & Zwift te gebruiken heb ik mezelf 30% verbeterd in 2 jaar tijd.

Dompel jezelf onder in de wereld van Zwift: een interactieve wereld waar je niet alleen kunt trainen, maar ook wedstrijden kunt rijden.

 

#2 Dit heb je nodig voor Zwift

In dit hoofdstuk vind je tips & producten die je nodig hebt om te beginnen met Zwift.

 

Om het maximale uit Zwift te halen deel ik in dit hoofdstuk de basis setup om te kunnen Zwiften. Daarnaast zie je nog wat leuke gadgets die je Zwift Experience naar een hoger niveau tillen. De ene handiger en nuttiger dan de ander. De andere vooral leuk voor de échte fan.

Zwift basics – Must haves

Dit heb je nodig om te starten met Zwift:

  • Een account – nú 30 dagen gratis met de Vive Le Velo link.
  • De Zwift app. Die download je hier (Windows, Mac, iOS, Android).
  • Een smarttrainer, die de wereld van Zwift kan simuleren op je fiets. Bijv. de Tacx Flux S Smart
  • PC (met Bluetooth) met monitor of TV / smartphone / tablet / Apple TV. Hier draait Zwift op.
  • Een hartslagmeter. Deze is verplicht bij sommige wedstrijden. Zelf heb ik de Garmin HRM-Dual hartslagmeter 
  • Een cadansmeter. Deze heb je nodig om je trainingen effectief uit te voeren. Inbegrepen bij de meeste Tacx indoor trainers of bijvoorbeeld bij een Wahoo Kickr.
  • Een zweetmat: Voorkom een zwembad in je mancave of zolder. Het gaat stromen vanaf je voorhoofd. Een zweetmat is in onze ogen dus zeker een must-have.

 

Nice to haves:

Niet noodzakelijk, wél handig.

  • Een ventilator. Zeker bij flinke inspanningen kan het binnen flink warm worden. Zit je net als ik op zolder? Dan is een ventilator eigenlijk een must-have. 
  • Een handdoek om je zweet mee af te vegen.
  • Standaard voor je iPad of PC – Zeker wanneer je geen vast scherm hebt, is een standaard aan te raden.
  • Zwift Companion App – Maak vrienden, schrijf je in voor Events en bekijk je voortgang.

 

Add-ons

Niet per se nodig, maar wel leuk:

  • Zwift Play Controllers – Hiermee kun je je in-game efficiënte flink verbeteren. Handig bijvoorbeeld om Power-Ups te activeren.
  • Rockerplates – een plank onder je fietstrainer die zorgt dat je fiets bewegingsvrijheid krijgt.

#3 Zwiften – Hoe begin ik?

In dit hoofdstuk vind je de belangrijkste informatie wanneer je begint met Zwift. Van je inlogscherm tot aan de koppelingen aan al je kanalen.

Zwift Pairing

Koppelen aan je apparaten

 

Voordat je begint met Zwiften wil je natuurlijk wél dat alles goed met elkaar in verbinding staat.

Via Bluetooth en/of ANT+ verbind je de volgede bronnen:

  • Power source: je Smarttraner
  • Controllable (meestal dezelfde als je power source, namelijk je smarttrainer of de Zwift Play Controllers)
  • Hartslagmeter
  • Cadansmeter

 

Dit ziet er als het goed is ongeveer zo uit:

apparaten koppelen zwift

 

Koppelen aan je socials

 

Voorkom teleurstelling na je eerste rit en koppel voorgaand al je social profielen. Zo kun je jouw presaties ook delen op Strava, Garmin Connect & bijv ZwiftPower wanneer je wedstrijden wilt gaan rijden.

 

Wanneer je al gebruik maakt van Strava of een andere app, zal dit geen probleem zijn. Bekijk in deze apps bijvoorbeeld bij Partnerintegraties via instellingen, daar koppel je eenvoudig Zwift.

#3 Zwiften – Je eerste rit

Je bent ingelogd. Je apparaten zijn gekoppeld. Je schoenen zijn ingeklikt in je fietstrainer. De hoogste tijd om te gaan vlammen.

zwift dashboard

Wanneer je bent ingelogd zie je het volgende hoofdscherm. Voor je 1e Ride is het van belang dat je weet hoe je moet navigeren.

Zwift dashboard

Van links naar rechts zie je de volgende volgorde:

 

  • Homepage
  • Events 
  • Routes
  • Trainingen

 

We gaan hieronder per sectie uitleggen wat je hier kunt vinden.

 

Homepage

Hier vind je alle belangrijke informatie, zonder te veel in detail te gaan. Navigeer naar je training of schrijf je in voor een evenement.

 

Zwift is bovenal ook een game. Door te trainen, fietsen en events & challenges te voltooien, verzamel je XP die je vervolgens laat levelen. 

 

Hiermee kun je nieuwe outfits kiezen, nieuwe fiets enzovoort. Maar vooral word je en betere wielrenner. Je outfit & gear kun je aanpassen via het ‘Garage’ icoontje bovenin.

Events – Zwift wedstrijden

Hier vind je alle belangrijke evenementen en wedstrijden. Je ziet hier welke wedstrijden er binnenkort beginnen en daar kun je je voor inschrijven. 

Het leuke aan Zwift is dat je koerst tegen mensen van een vergelijkbaar niveau op basis van jouw FTP.

Dit is ingedeeld in de klasses A t/m E.

  • A: Meer dan 4W/kg
  • B: 3,2 – 3,9 W/kg
  • C: 2,5 – 3,1W/kg
  • D: 1 – 2,4W/kg
  • E: alles/open

Je kunt je alleen inschrijven voor events die op een vergelijkbaar of hoger niveau liggen dan je huidige niveau. Zo rijd ik momenteel in de B-groep, terwijl toen ik begon ik op de drempel van D- en C zat.

Voor veel wedstrijden is het koppelen van je Power Meter & Hartslagmeter verplicht. Dit natuurlijk alles om valsspelen tegen te gaan. Het is en blijft een spel..

Wanneer je je inschrijft voor een Event kun je aangeven of je wel of niet een notificatie ontvangt voor de race begint. 

5 tips voor je eerste Zwift wedstrijd

 

1. Kies het niveau dat bij je past

Kies een niveau van A t/m E die past bij je eigen niveau om teleurstelling te voorkomen.

 

2. Goede voorbereiding

Zorg ervoor dat je minimaal 10 minuten van tevoren volledig in outfit op je fiets zit. Zorg dat je minimaal 1 bidon gevuld hebt en dat je handdoek en ventilator er ook klaar voor zijn. 😉 

 

3. Warming Up

Zwift Races zijn net even iets anders dan buiten een rondje trappen. De intensiteit ligt in het begin belachelijk hoog. Zorg ervoor dat je warm bent en ‘ready’. 

 

4. Begin met trappen voordat de race begint.

Een goed begin is het halve werk. Begin alvast met trappen voordat het startsignaal heeft geklonken. Je zult pas vertrekken wanneer de tijd is afgeteld naar 0. 

 

5. Maak gebruik van slimmigheidjes

Net zoals in de echte wereld kun je binnen Zwift ook profiteren van de slipstream van een ander. Zorg ervoor dat je zeker de eerste rondes wanneer de race ‘hard’ wordt gemaakt je middenin het peloton zit. Maar let goed op, want voor je het weet is er iemand die wegspringt en mis je de boot!

In een slipstream rijden kan tot wel 20% schelen!

Alsof dit allemaal nog niet genoeg is, is ér nog meer informatie die je tot je moet nemen om het maximale uit je Zwift wedstrijden te halen.

Zwift Power Ups

Het fietsen binnen Zwift is net wat anders dan in de échte wereld.

 

Zo kun je bepaalde Power Ups activeren wanneer je aan het racen bent. Niet perse realistisch, maar wel leuk!

 

De belangrijkste bonussen en power-ups zetten we hieronder voor je uiteen. Iedere ronde kun je een nieuwe power-up inzetten.

 

Let op: Zet je de Power Up niet in, dan blijft deze actief. Zorg ervoor dat je de Power-Up tactisch inzet. 

Power Ups activeren

Gebruik de spatiebalk op je toetsenbord, de afspeelknop op je AppleTV-afstandsbediening, of de Zwift Companion biedt ook een knop. Je kunt ook eenvoudig op de power-up cirkel klikken op je computer, of erop tikken op een aanraakapparaat.

Met uitzondering van de Kleine Bonus en Grote Bonus, die onmiddellijk geactiveerd worden.

 






Power-ups

Power-upEffectAlleen race
Kleine XP bonus+10XPNee
Grote XP bonus+250XPNee
Lightweight (veer-icoon)Je gewicht wordt verminderd met 10% voor 15 seconden. Handig bij het klimmen. Op korte klimmen zou ik hard aan komen rijden en zodra je snelheid zakt, zet je de veer in.Nee
Draft boost (busje-icoon)Het drafting effect (aerodynamisch voordeel van in het wiel rijden) wordt met 50% verhoogd voor 30 seconden. Zet deze in bij hoge snelheid, wanneer je in iemands wiel rijdt, anders is er geen effect.Nee
Aero boost (helm-icoon)Je wordt 25% aerodynamischer voor 15 seconden. Het beste in te zetten bij afdalingen als je alleen rijdt.Nee
Burrito race onlySchakelt het drafting effect 10 seconden lang uit voor concurrenten in een race binnen een straal van 2,5 meter.Ja
Cloaking (geest-icoon) race onlyMaakt je 10 seconden lang onzichtbaar. Handig als je los wil breken uit een groep in een wedstrijd: inzetten en dan maximaal gas geven!Ja
Stoomwals race only (niet afgebeeld)Vermindert de rolweerstand voor 30 seconden (neemt het niveau aan van wegwielen op asfalt). Zet hem in als je met een racefiets op een onverhard stuk komt, of met een mountainbike op houten bruggen.Ja
Aambeeld race only (niet afgebeeld)Maakt je 50kg zwaarder voor 30 seconden. In te zetten bij afdalingen. Doe de supertuck (>58km/u, >3%, <11W) en je gaat als een malle zonder iets te doen!Ja

 

Routes – Kies een route die past bij je beschikbare tijd

zwift routes

Grote kans dat wanneer je begint met Zwift dat je niet direct staat te popelen om een wedstrijd te rijden. Gelukkig is er ook een mogelijk tot een Free Ride. 

 

Binnen Zwift kun je kiezen uit verschillende werelden. Er is een wereld genaamd Watopia. Dit is een virtuele wereld en volledig gebaseerd op fictie. Hier kun je klimmen op vulkanen, ga je door ondergrondse watertunnel enzovoorts.

 

Wil je meer bekendere routes fietsen dan kun je bijvoorbeeld ook kiezen uit Londen of Frankrijk. Zo kun je in Frankrijk bijvoorbeeld de Mont Ventoux & Alpe d’Huez beklimmen! (deze bergen heten de VenTop & Road to Sky in Zwift.)

 

Waar moet ik opletten?

 

Op deze pagina kun je eenvoudig sorteren. Denk hierbij aan afstand, hoogtemeters, duur of effort. Het is aan te raden om altijd een route te kiezen die past binnen de tijd die je beschikbaar hebt. Door een route ‘uit te rijden’, ontvang je extra XPs.

 

Je bent zeker niet gebonden aan één route. Je kunt namelijk ook tijdens het fietsen navigeren en een andere afslag nemen. Dit kun je doen via de Companions App of zoals eerder genoemd met de Zwift Play Controllers. Op je iPad, telefoon of laptop kun je ook zelf drukken, indien je een touchscreen ter beschikking hebt.

Nadat je op de route hebt geklikt kun je kiezen voor ‘Start Ride.’ Als het ware teleporteer je naar de route die je hebt gekozen.

 

Je begint pas met fietsen zodra je begint met trappen. Overigens is het zo dat je voor bepaalde routes eerst een aantal minuten moet infietsen alvorens je daar bent. Zo is de Road To Sky bijvoorbeeld eerst 10 minuten intrappen alvorens de klim begint.

 

Routes zwift kiezen

Trainingen- Beter worden met Zwift?

Nu je weet hoe je Zwift werkt, hoe je wedstrijden kunt rijden wil je natuurlijk ook weten hoe je beter kunt worden met Zwift.

Je kunt moeilijk de hele dag door wedstrijden rijden. Om beter te worden en te trainen is er de Trainingssectie binnen Zwift.

Trainingen zijn er in allerlei vormen binnen Zwift. Voor beginners tot aan extremere trainingsvormen. Ben je net weer begonnen of heb je zin om van de B naar de A groep te gaan? Afhankelijk van je beschikbare tijd per week kun je een plan kiezen die past bij jouw beschikbare tijd.

 

Persoonlijk kies ik zelf voor het programma van Join om te trainen. Hier heb ik een review over geschreven mocht je daar interesse in hebben. Ik zal hieronder de belangrijkste verschillen uitleggen via Join.

 

 

Review: Join vs Zwift

AspectZwiftJoin
PrijsJe 14-daagse proefperiode begint bij je eerste rit. Na afloop begint je abonnement vanaf €14,99/maand.€9,99 per maand. 10% kwartaalkorting, 25% jaarkorting.
FlexibiliteitVast schema, niet flexibel.Flexibele schema’s, per dag aanpasbaar.
OndersteuningSupport nog niet nodig gehad.Goede support.
Verslavende factorNiet verslavend genoeg voor mij.Verslavend door de Join Score.
Trainingschema’sAfwisselende trainingschema’s. Custom trainingen importeerbaar.Afwisselend, polarized schema. Alleen de Join trainingen mogelijk.
Totaal punten7595

 

Zoals je kunt zien kies persoonlijk voor de Join App. Wil je deze nu ook gratis testen? Dan kan dat. Je krijgt 28 dagen gratis JOIN.

 

JOIN.CC
Slimme trainingsschema's voor wielrenners

 

Zelf train in met de Join App.

 

  • Gratis proefaccount
  • Profiteer tijdelijk van 4 weken gratis trainen. 
  • Slechts 9,99 per maand.
  • Maakt andere apps overbodig! 
trainingsschema wielrennen beter worden

DE RIJDER WORDT WIJZER

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis 28 dagen zwift?

WIN
€1500

Beat geeft bijna 1500 euro weg aan sportvoeding van Maurten, Thrive en Protaste!