Vandaag had ik het genoegen om het gloednieuwe Racing Score-systeem van Zwift te testen, een systeem dat de manier waarop we virtuele wielerwedstrijden benaderen drastisch verandert.
Met deze update neemt Zwift afscheid van de traditionele A-D categorieën en introduceert een schaal van 0-1000 om prestaties nauwkeuriger te meten en rangschikken. Deze verandering zorgt ervoor dat elke renner wordt geplaatst in een groep die het beste past bij zijn of haar huidige niveau, wat een eerlijkere en competitievere ervaring mogelijk maakt.
Wat is de Zwift Racing Score?
De Zwift Racing Score is een vernieuwd rangschikkingssysteem dat de traditionele krachtcategorieën vervangt. In plaats van ingedeeld te worden in de brede categorieën van A tot D, krijgen renners nu een score op een schaal van 0 tot 1000. Deze score is gebaseerd op hun prestaties in races en krachtmetingen, zoals de maximale kracht die ze 30 seconden en 10 minuten kunnen volhouden. Dit nieuwe systeem zorgt ervoor dat renners met vergelijkbare vaardigheden en capaciteiten tegen elkaar kunnen strijden, wat resulteert in meer spannende en eerlijke wedstrijden.
Hoe werkt de Zwift Racing score?
De Zwift Racing Score is gebaseerd op een schaal van 0-1000 (hoe hoger, hoe beter) en de categorieën worden ingedeeld op basis van Racing Score-bereiken. Voor de ZRacing-evenementen in juli worden de volgende scorebereiken gebruikt om de categorieën in te delen:
Score Bereik | Categorie |
---|---|
725-1000 | 1 |
575-725 | 2 |
400-575 | 3 |
225-400 | 4 |
0-225 | 5 |
Ik beland opeens in de categorie C met 400-547 racing score.
Hoewel mijn wattages niet veel onderdoen, mis ik toch de aansluiting met de 1e groep. Lees ook onderaan mijn hele wedstrijdverslag.
Hoe kun ik het zelf testen?
Iedereen kan deelnemen aan evenementen die gebruikmaken van de Zwift Racing Score, ongeacht of ze lid zijn van de Zwift Labs club. Lidmaatschap biedt echter wel voordelen, zoals toegang tot de nieuwste updates en de mogelijkheid om mee te praten in clubchats over de ontwikkelingen. Om deel te nemen aan een Racing Score-evenement, kun je je aanmelden via de Zwift Companion app of de Zwift website.
Hoe Werkt de Zwift Racing Score?
De Zwift Racing Score wordt berekend aan de hand van je prestaties in races, waarbij hogere finishes tegen sterkere concurrenten zwaarder tellen. Dit betekent dat je score zal stijgen als je goed presteert tegen sterke tegenstanders, terwijl een mindere prestatie of minder strategische deelname kan leiden tot kleinere stijgingen of zelfs dalingen in je score. Het systeem is ontworpen om een accurate weergave te bieden van je prestaties en groei over de tijd.
Mijn Ervaring tijdens de Zwift Labs
Hoewel ik niet helemaal fit aan de start verscheen had ik hoge verwachtingen. Eigenlijk heb ik mezelf een beetje overschat.
Fast Forward heb ik de aansluiting met de 1e groep gemist. Hierdoor kwam ik in mijn eentje tussen de eerste en tweede groep te liggen. Uiteindelijk liep de eerste groep (logischerwijs) steeds verder op mij uit, waardoor ik mij in de laatste 5 kilometer terug heb laten zakken.
Als wielrenner van 71KG en het rijden van een sprint-wedstrijd in Parijs (Champs-Elysées), had ik besloten om voordat de sprint van start ging te vertrekken om de rest te verrassen.
Deze tactiek pakt voor de 2e keer op rij verrassend goed uit. Ik kwam ruim 4 seconden eerder over de finish als de 4 andere rijders in de 2e groep.
Of ik al heel veel verschil heb gemerkt, nee dus. Maar ik ga dit zeker meer testen.
Doordat ik voor de categorie 400-575 koos, welke mij werd aangeraden ben ik eigenlijk een niveau gedaald naar niveau C.
Normaliter rijd ik dus B-races, maar daar heb ik moeite om mij te handhaven. Ik had nu net zoveel moeite als in de B-categorie, dus écht verschil in positieve zin heb ik nog niet gemerkt.
Ik ga het nog een keer testen als ik helemaal fit ben.
Wedstrijdevaluatie: Paul in de C-categorie
Resultaten Paul vs. de C-categorie
In de recente Zwift-race in de C-categorie, kwam Paul Rombouts als 20e over de finish met een tijd van 27:35, 2:59 minuten achter de winnaar in zijn categorie. Hieronder volgen enkele belangrijke statistieken en een analyse van zijn prestatie in vergelijking met de rest van de groep.
Positie | Renner | Tijd | Gem. Watt/kg | NP | 20m Watt/kg | 5m Watt/kg | 1m Watt/kg | 30s Watt/kg | 15s Watt/kg | Gewicht (kg) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20 | Paul Rombouts | 27:35 | 3.5 | 264 | 3.5 | 3.8 | 6.1 | 6.7 | 6.8 | 71.0 |
1 | Bryan | 25:40 | 3.6 | 241 | 3.6 | 3.9 | 6.5 | 8.3 | 10.9 | 61.0 |
10 | Iriyamazu Clio | 25:42 | 3.7 | 261 | 3.8 | 4.1 | 5.3 | 5.5 | 5.7 | 66.0 |
15 | Richard Allen | 25:43 | 3.8 | 239 | 3.9 | 4.0 | 5.1 | 5.2 | 5.4 | 61.0 |
25 | Sébastien Ladry | 27:45 | 3.3 | 277 | 3.3 | 3.6 | 5.0 | 5.3 | 5.8 | 82.0 |
Gem. | 25:40 | 3.6 | 245 | 3.7 | 3.9 | 5.5 | 6.0 | 6.8 | 68.0 |
Analyse van de race
Paul presteerde goed, met een gemiddelde van 3.5 watt per kilogram. Dit ligt iets onder het gemiddelde van de top-10 renners in de C-categorie, die op 3.6 watt/kg ligt. Zijn Normalized Power (NP) van 264 watt is ook lager dan gemiddeld, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering in consistent vermogen leveren tijdens de race.
Een opmerkelijke statistiek is zijn vermogen over 1 minuut, waar hij 6.1 watt/kg haalde, wat vergelijkbaar is met andere top-10 renners. Echter, in de kortere intervallen (30s en 15s) blijft hij iets achter, wat kan wijzen op een gebrek aan explosieve kracht of vermoeidheid in de laatste fase van de race.
Paul’s eindtijd van 27:35 toont aan dat hij consistent reed, maar dat er mogelijk een gebrek aan piekvermogen of sprintcapaciteit is, vooral in vergelijking met de top 5 renners. Deze factoren zijn cruciaal voor het verbeteren van zijn positie in toekomstige races.
Conclusie
Voor verdere vooruitgang moet Paul werken aan het verhogen van zijn gemiddelde watt per kilogram, vooral in de kortere, explosieve fasen van de race. Dit kan bereikt worden door gerichte intervaltrainingen en krachttraining om zowel het algehele vermogen als de piekprestaties te verbeteren. Daarnaast kan een focus op het optimaliseren van zijn wedstrijdstrategie, zoals positionering in het peloton en het kiezen van de juiste momenten om energie te sparen of aan te vallen, helpen om zijn ranglijst te verbeteren.