Zwift Racing League: Hoe werkt het puntensysteem?

zwift racing league ZRL

Inhoud van deze blog

De Zwift Racing League: Een Inzicht in het Puntensysteem

De Zwift Racing League (ZRL) is een virtuele wielercompetitie waarin teams van over de hele wereld het tegen elkaar opnemen. Een belangrijk onderdeel van deze competitie is het puntensysteem, dat zowel individuele prestaties als teamstrategieën beloont. In deze blog leggen we uit hoe dit systeem werkt.

 

Overzicht van de Zwift Racing League

De ZRL is een teamgebaseerde competitie georganiseerd door WTRL. De competitie is opgedeeld in meerdere rondes, elk bestaande uit zes weken, met wekelijkse races op dinsdag. Teams worden ingedeeld op basis van tijdzones en vaardigheidsniveaus, wat zorgt voor eerlijke en spannende wedstrijden.

 

WTRL Racing

 

Raceformaten binnen de ZRL

 

Binnen de ZRL zijn er twee primaire raceformaten:

  1. Puntenraces: In deze races kunnen renners punten verdienen tijdens de race door prestaties op specifieke segmenten en door hun eindpositie.
  2. Team Time Trials (TTT): Hierbij werken teamleden samen om de snelst mogelijke tijd neer te zetten over een bepaalde afstand.

 

 

Zwift racing league puntensysteem

Het Puntensysteem van de Zwift Racing League in Detail

 

Het puntensysteem van de ZRL is ontworpen om verschillende aspecten van de race te belonen:

  1. First Across the Line (FAL): Dit zijn punten die worden toegekend aan de eerste 20 renners die een vooraf bepaald segment passeren. De puntentoekenning is als volgt:
    • 1e plaats: 20 punten
    • 2e plaats: 19 punten
    • 3e plaats: 18 punten
    • 20e plaats: 1 punt
    Deze punten worden toegekend bij elke passage van het segment, wat betekent dat in races met meerdere rondes renners meerdere keren FAL-punten kunnen verdienen. Zwift Insider

 

  1. Fastest Through Segment (FTS): Deze punten worden toegekend aan de renners met de snelste tijden over een segment gedurende de gehele race. De top 10 snelste tijden ontvangen punten:
    • Snelste tijd: 10 punten
    • 2e snelste: 9 punten
    • 3e snelste: 8 punten
    • 10e snelste: 1 punt
    Het is belangrijk op te merken dat een renner meerdere keren in de top 10 kan voorkomen als het segment meerdere keren wordt afgelegd, wat betekent dat één renner meerdere FTS-punten kan verzamelen. Bekijk ook: Zwift Insider

 

 

  1. Eindklassering: Aan het einde van de race worden punten toegekend op basis van de finishpositie van de renner. In een veld van bijvoorbeeld 50 renners ontvangt de winnaar 50 punten, de tweede plaats 49 punten, enzovoort. Daarnaast zijn er bonuspunten voor de top 5 finishers:
    • 1e plaats: 10 extra punten
    • 2e plaats: 8 extra punten
    • 3e plaats: 6 extra punten
    • 4e plaats: 4 extra punten
    • 5e plaats: 2 extra punten
    Deze structuur moedigt renners aan om niet alleen te streven naar een hoge finishpositie, maar ook om actief deel te nemen aan de segmenten gedurende de race.

 

Teamresultaten en Seizoensoverzicht

De totale punten van alle teamleden worden opgeteld om het teamresultaat voor elke race te bepalen. Het team met de meeste punten wint de race en ontvangt league-punten op basis van hun positie. Aan het einde van het seizoen wordt het team met de meeste league-punten tot kampioen gekroond.

 

Strategieën voor Succes

Het puntensysteem van de ZRL vereist een combinatie van individuele inspanningen en teamtactieken. Renners moeten niet alleen hun eigen prestaties optimaliseren, maar ook samenwerken met teamgenoten om maximale punten te behalen. Dit kan betekenen dat sommige renners zich richten op FAL- of FTS-punten, terwijl anderen zich concentreren op een sterke eindklassering.

Door het begrijpen en effectief toepassen van het puntensysteem kunnen teams hun kansen op succes in de Zwift Racing League aanzienlijk vergroten.

Zwift Racing League Kalender

 

Hieronder vind je het schema voor de tweede ronde van de Zwift Racing League in 2024. Deze ronde loopt van 12 november tot en met 17 december 2024 en bestaat uit zes races met verschillende routes en uitdagingen.

 

  1. Race 1: Tick Tock

    • Datum: 12 november 2024
    • Type: Team Time Trial (TTT)
    • Route: 2 ronden op Watopia’s Tick Tock (36 km, 112 m hoogteverschil)
    • PowerUps: Geen
    • Beschrijving: Deze vlakke en snelle route voert door de Fuego Flats-woestijn en bevat enkele lichte klimmetjes die de race interessant maken.
  2. Race 2: Turf N Surf

    • Datum: 19 november 2024
    • Type: Puntenrace
    • Route: 1 ronde op Makuri Islands’ Turf N Surf (24,7 km, 198 m hoogteverschil)
    • PowerUps: Worden nog aangekondigd
    • Beschrijving: Deze nieuwe route voor de ZRL is ideaal voor renners die goed zijn in korte, krachtige inspanningen, met uitdagende segmenten zoals de Shisa Sprint en de Pain Cavern.
  3. Race 3: Mighty Metropolitan

    • Datum: 26 november 2024
    • Type: Scratch Race
    • Route: 1 ronde op New York’s Mighty Metropolitan (20,5 km, 321 m hoogteverschil)
    • PowerUps: Worden nog aangekondigd
    • Beschrijving: Deze korte, pittige race heeft constante hoogteverschillen en bevat halverwege de New York KOM Reverse, wat het peloton kan opsplitsen.
  4. Race 4: Triple Flat Loops

    • Datum: 3 december 2024
    • Type: Team Time Trial (TTT)
    • Route: 1 ronde op Watopia’s Triple Flat Loops (36,3 km, 162 m hoogteverschil)
    • PowerUps: Geen
    • Beschrijving: Deze langere TTT-route heeft lichte hoogteverschillen en test het uithoudingsvermogen en de teamcoördinatie op korte klimmetjes en glooiende stukken.
  5. Race 5: Keith Hill After Party

    • Datum: 10 december 2024
    • Type: Puntenrace
    • Route: 1 ronde op London’s Keith Hill After Party (36,7 km, 435 m hoogteverschil)
    • PowerUps: Worden nog aangekondigd
    • Beschrijving: Deze grotendeels vlakke route eindigt op de top van de Keith Hill KOM, wat zorgt voor een intense finale.
  6. Race 6: Tair Dringfa Fechan

    • Datum: 17 december 2024
    • Type: Scratch Race
    • Route: 1 ronde op Watopia’s Tair Dringfa Fechan (32 km, 349 m hoogteverschil)
    • PowerUps: Worden nog aangekondigd
    • Beschrijving: Deze nieuwe route, ontworpen door de Zwift-gemeenschap, bevat drie korte klimmetjes en eindigt bij de Titans Reverse-segmentbanner.

 

Voor meer informatie over de Zwift Racing League en de routes kun je terecht op de officiële website van WTRL.

DE RIJDER WORDT WIJZER

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis 28 dagen zwift?