De introductie van het nieuwe Zwift Racing Score (ZRS) systeem markeert een grote verandering in de manier waarop races op Zwift worden gecategoriseerd. Waar eerder de focus lag op wattages per kilogram (W/kg), wordt nu gekeken naar daadwerkelijke raceprestaties om renners in te delen. Dit zou moeten zorgen voor een eerlijkere en competitievere race-ervaring. Maar hoe wordt dit nieuwe systeem ontvangen door de Zwift-community? In deze blog duiken we in de eerste reacties en bespreken we de belangrijkste punten van lof en kritiek.
Dit is een blog samengesteld op basis van tientallen reacties die ik heb gelezen op YouTube & Zwift-community sites.
Positieve Reacties op de Zwift Racing Score
De introductie van ZRS is voor veel Zwifters een stap in de juiste richting. De community heeft lang gevraagd om een systeem dat raceprestaties belangrijker maakt dan alleen ruwe kracht, en daar lijkt ZRS nu in te voorzien. Enkele positieve reacties zijn:
- Eerlijkere categorisatie: Voorheen konden renners binnen hun categorie blijven, zelfs als ze consistent races wonnen zonder dat hun categorie werd aangepast. Het nieuwe ZRS-systeem zorgt ervoor dat renners sneller promoveren wanneer ze goed presteren, waardoor het moeilijker wordt om je niveau kunstmatig laag te houden (ook wel “sandbagging” genoemd). Veel renners zien dit als een belangrijke stap naar eerlijkere races.
- Meer dynamische races: Door de verschuiving van een vermogen-gebaseerd naar een resultaat-gebaseerd systeem, worden races dynamischer. Renners moeten nu niet alleen op hun kracht vertrouwen, maar ook op slimme race-inzichten en strategieën. Dit verhoogt de spanning en maakt de races onvoorspelbaarder.
- Directe feedback: De score van een renner wordt vrijwel direct na de race bijgewerkt, waardoor renners snel inzicht krijgen in hoe hun prestaties van invloed zijn op hun ZRS. Dit helpt om renners gemotiveerd te houden, omdat ze meteen de effecten van hun inspanningen zien.
Kritiekpunten en Uitdagingen
Hoewel ZRS een veelbelovende stap is, zijn er ook verschillende zorgen en kritiekpunten vanuit de community:
- Te brede categorieën
Een veelgehoorde klacht is dat de huidige categorieën te breed zijn. Vooral de categorieën met een puntenspreiding van 350-520 en 690-1000 zijn onderwerp van kritiek. Renners binnen dezelfde categorie kunnen grote verschillen in kracht en prestaties hebben, wat ervoor zorgt dat sommige renners zich overklast voelen. Zo kan een renner met een score van 360 zich in dezelfde race bevinden als iemand met een score van 510, wat een groot verschil in niveau kan betekenen. Veel gebruikers pleiten voor meer categorieën met een smallere spreiding, bijvoorbeeld 100 punten in plaats van 150. - Gebrek aan een ELO-systeem
Sommige renners hadden verwacht dat het nieuwe systeem zou werken zoals een ELO-ratingsysteem, bekend van bijvoorbeeld schaken, waar de sterkte van je tegenstanders van invloed is op je score. Momenteel is het zo dat je score vooral wordt bepaald door je positie in de race, en niet zozeer door wie je verslaat of aan wie je verliest. Dit betekent dat iemand die consistent beter presteert tegen sterkere renners niet per se meer beloond wordt dan iemand die enkel wint van zwakkere renners. - Moeizame overgang en onverwachte scoreveranderingen
Er is ook kritiek op de overgangsperiode. Sommige renners zien hun score na een race onverwacht veranderen. Hoewel het systeem ontworpen is om scores in real-time bij te werken, gebeurt het soms dat de scores pas uren later worden aangepast. Dit zorgt voor verwarring bij de gebruikers, vooral als hun score eerst stijgt en later weer daalt zonder duidelijke uitleg. - Motivatieproblemen door brede niveaus
Voor sommige renners is de brede puntenspreiding binnen de categorieën demotiverend. Renners die in het oude systeem hoog eindigden in hun categorie, kunnen nu vaak achteraan liggen in races tegen sterkere tegenstanders. Dit kan het gevoel van competitie verminderen en zorgen voor een “tijdrit”-ervaring waarbij de renner alleen tegen zichzelf racet, zonder echt de strijd aan te kunnen gaan met anderen. - Zomer- en wintereffecten op scores
Een ander probleem dat is aangekaart, is de impact van seizoenswisselingen. Renners die tijdens de zomermaanden voornamelijk buiten fietsen, zien hun ZRS dalen door inactiviteit op Zwift. Hierdoor kunnen ze bij hun terugkeer in de herfst in lagere categorieën terechtkomen, wat oneerlijke races kan opleveren. Er zijn suggesties gedaan om een vorm van ‘decay’ (afname van scores over tijd) in te bouwen die stopt na een bepaalde periode van inactiviteit, zodat sterke renners niet te snel terugvallen.
Mogelijke Oplossingen en Verbeteringen
De Zwift-community heeft ook suggesties gedaan voor mogelijke verbeteringen aan het ZRS-systeem:
- Meer pennen/categorieën toevoegen
Een veelgenoemde oplossing is het toevoegen van meer categorieën (bijvoorbeeld 10 in plaats van 5) om de spreiding van renners binnen elke categorie te verminderen. Tijdens testevenementen met een grotere hoeveelheid categorieën bleek dit goed te werken, omdat renners hierdoor competitiever en gelijkmatiger verdeeld waren. - Duidelijkheid over puntentoekenning
Gebruikers willen graag meer transparantie over hoe de punten na een race worden berekend. Momenteel is het voor sommige renners onduidelijk hoe hun positie ten opzichte van anderen van invloed is op hun score. Een gedetailleerde uitleg van de berekening zou kunnen helpen om het systeem beter te begrijpen en te accepteren. - Aanpassingen aan het seed score-algoritme
Het huidige algoritme voor de seed score (de initiële score op basis van prestaties over de laatste 90 dagen) zou verder verfijnd kunnen worden om een betere en meer realistische startwaarde te bieden. Dit zou helpen om de initiële indeling nauwkeuriger te maken en ongemotiveerde over- of onderplaatsingen te voorkomen.
Conclusie
De Zwift Racing Score is een belangrijke stap richting eerlijkere en competitievere races op het platform. Hoewel er veel positieve feedback is, zijn er ook kritieken en uitdagingen die aangepakt moeten worden. Het systeem biedt een fundament voor verdere verbeteringen, en de betrokkenheid van de community suggereert dat Zwift bereid is om naar de feedback te luisteren en aanpassingen door te voeren.
De toekomst van ZRS hangt af van hoe snel en effectief Zwift kan reageren op de problemen die zijn aangekaart. Het is een spannende tijd voor de Zwift-community, en hoewel er nog werk aan de winkel is, lijkt het erop dat de meeste renners positief zijn over de veranderingen die ZRS met zich meebrengt. Het is nu aan Zwift om de puntjes op de i te zetten en het systeem te verfijnen zodat het de race-ervaring verder verbetert.
Benieuwd naar jouw ervaringen! Wat vind jij van het nieuwe zwift racing score-systeem? Deel je mening in de reacties.
2 reacties
Goede morgen Zwifters,het systeem van de racingscore is moeilijk te begrijpen en ik weet niet of het systeem van de A,B,C en D categorien volgens de W/KG nog nut heeft.Ik was een C rijder van 60 jaar en zie dat in de races van de C categorie altijd veel B rijders aanwezig zijn en de eerste plaatsen veroveren.Volgens het nieuwe systeem ben ik in 1 week 4 x van categorie C naar B veranderd met mijn 467 ZRS
Moeilijk om dit alles te begrijpen en zeker niet motiverend.
Zwift is het algoritme wel verder aan het fine-tunen dus scores zijn erg aan het wisselen, ik heb het zelf ook ondervonden.
Laten we hopen dat het over een tijdje zo eerlijk mogelijk is!